RSS
БЛОГИ

Про рейтинги букмекерів і вибори Президента

Неодноразово зустрічав в мережі посилання на сайти букмекерів, як аргументацію того що Зе вже переміг - мовляв ці хлопці (букмекери тобто) точно не можуть помилятися. Станом на зараз провідні букмекери показують 78% рейтинг перемоги Зе проти 22% перемоги По і розрив росте. Хочу дуже коротко пояснити, чому ці цифри не можна сприймати ні як електоральний рейтинг ні навіть як чисту ймовірність перемоги жодного з кандидатів.
Про рейтинги букмекерів і вибори Президента

З електоральним рейтингом зрозуміло: розподіл відсотків у букмекерів - це власне віртуальний "шанс на перемогу". Якби мова йшла про звичайну теорію імовірності, то розподіл 78-22 означав би, що букмекери вважають що Зе переможе приблизно в 4-х з 5-ти варіантах розвитку подій 21 квітня. Власне, якби у букмекера була машина часу і 100% надійні дані щодо того що, наприклад, Зе набере 55% проти 45% у По, і цей букмекер був абсолютно чесним то шанси б розподілялися як 100-0 - звідси зрозуміло, що ці цифри ніяким чином не можна вважати електоральним рейтингом.

Однак вважати рейтинги букмекерів навіть надійною оцінкою імовірності певного результату виборів теж не можна. Справа в тому, що бізнес букмекерів полягає не в оцінці імовірностей, а в зароблянні грошей на людях, які на цю імовірність готові ставити гроші. Букмекер завжди формує свою книгу ставок таким чином, щоб після виплати виграшів залишити собі 20% (можливо трохи більше чи менше) зібраних грошей - НЕЗАЛЕЖНО ВІД ТОГО, ЯКИМ ЧИНОМ ЗАКІНЧИТЬСЯ ПОДІЯ. Для цього йому треба слідкувати за тим, щоб сума зібраних ставок за першого кандидата дорівнювала сумі потенційного виграшу ставок на другого мінус цих 20% і навпаки - дуже проста математика. 

Єдиний спосіб впливати на структуру портфелю ставок для букмекера - це регулювати коефіцієнти, з яких власне вираховується та сама "імовірність", на яку посилаються ті, хто каже що результат виборів вже визначено. В ситуації, коли букмекер отримує значну кількість ставок за одного з кандидатів, він буде понижувати його коефіцієнт (тобто підвищувати "ймовірність"), щоб з одного боку понизити кількість таких ставок, а з іншого підвищити кількість ставок за його опонента пообіцявши більший виграш тим, хто поставить на нього. 

В звичайній ситуації ефект від цього явища не буде надто великим - ставки на спортивні події як правило роблять або люди, які цим займаються більш-менш професійно (а отже оцінюють імовірності об'єктивно) або ж вболівальники, які ставлять на свого улюбленого спортсмена. При чому частка тих, хто захоплюється спортивними ставками серед вболівальників умовного Реала навряд чи сильно відрізняється від такої частки серед вболівальників умовної Барселони. 

Однак у випадку з українськими виборами ситуація суттєво інакша: виборці одного з кандидатів вочевидь суттєво більше схильні до ризику (згадайте риторику "готовий ризикнути, бо це дає шанс на світле майбутнє" проти відверто консервативної риторики виборців чинного президента). Таким чином, можна припустити що левова частка ставок, які були зроблені на результат виборів протягом останніх місяців і особливо тижнів, була на перемогу Зе (якщо припустити що ставлять на того ж кандидата, за якого голосують - що логічно). Не тому що цих виборців більше взагалі, а тому що у нього більше виборців, які роблять ставки. А отже букмекери змушені завищувати "імовірність" перемоги Зе і занижати її для По, щоб залишитися в плюсі в ОБОХ варіантах розвитку подій. 

Для того щоб ви розуміли, наскільки сильно впливає цей ефект на рейтинги букмекерів: за умови абсолютної рівності шансів (тобто 50/50, як в киданні монетки) і співвідношенні кількості тих хто робить ставки на кожного з кандидатів як 3:1 (підкреслюю: не виборців, а тільки тих, хто робить ставки), букмекерський рейтинг буде 67-33 в бік того кандидата, на якого роблять більше ставок (за умови лінійної залежності кількості ставок від коефіцієнту виграшу). 

Основною причиною зміни букмекерського рейтингу за останні дні є сама динаміка ставок на кандидатів. У букмекерів немає своєї супернадійної соціології, магічної матмоделі чи машини часу - вони оперують портфелем ставок і виставляють рейтинги таким чином щоб заробити гроші у випадку виграшу КОЖНОГО З КАНДИДАТІВ. Соціологія і матмоделі використовуються, але лише для визначення початкових коефіцієнтів і зрідка для їх корекції по ходу приймання ставок, але основним драйвером все одно залишаються вже зроблені ставки.

----

Якщо ви бачите як хтось розповсюджує букмекерські рейтинги і пише про те, що певний кандидат вже виграв вибори - знайте: ця людина свідомо чи несвідомо маніпулює вами і добивається того, щоб ви не пішли на вибори, вирішивши, що від вас нічого не залежить. Кожен голос має значення. Підіть в неділю на вибори і віддайте його за того кандидата, якого вважаєте достойним. 

А букмекери все одно зароблять гроші.

 

Віктор Гайдін

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

15 04 2019 16:45
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ