"Де закінчується мораль - починається пекло"
Повідомлення ЗМІ про те, що в одному з басейнів Єгипту втопився брат колишнього міністра доходів і зборів в уряді М. Азарова, навіяв тему для роздумів,
І знову з розряду т. зв. табуйованих суспільством.
Так уже повелося, що про мертвих – «або добре, або нічого».
Не знаю, хто і коли впровадив це правило, і чи справді воно є аж таким високо моральним, як би цього хотілося, найперше, всім тим, хто за життя або не давав про себе сказати, або не хотів чути, а по смерті – вже й «не можна».
Може, якщо людина прожила скромне життя, не виставляючи себе і свої дії на суспільне обговорення, такий підхід має певний сенс. Але, коли особа прагнула публічності, робила все за життя, аби про неї знали, говорили, пліткували – будь-що, лише б пам’ятали, то невже після своєї смерті вона раптом захоче забуття?
Погоджуюсь, тема вимагає дискусії.
Та не перестаю дотримуватися думки, що в людському суспільстві найстрашніше навіть не зрада і готовність чинити зло, а МОВЧАННЯ і БАЙДУЖІСТЬ.
Саме через мовчання і байдужість одних, зраджують і чинять зло інші.
Це відома аксіома…
Зрештою, можна припустити, що правило «про мертвих» встановлене саме «для живих»: яке значення, тим, кого вже нема, хто і що про них скаже? Вони «живуть» уже іншими правилами Божих законів, і про це чітко сказано у Біблії: мертві належать мертвим, а живі – живим.
Гасло «говорити добре або нічого» встановлене для живих і, власне, самими живими.
Цо це вони найбільше страждають від смерті рідної чи близької їм людини.
Це їх заливають сльози і розриває розпач: як жити далі, втративши частинку себе, того, кого любив, з присутністю кого в своєму житті будував плани на майбутнє?!
І, щоб ще більше не ятрити згорьовану душу живого, встановили неписане правило мовчати про померлого.
Проте, і в цій делікатній темі не все так просто.
Зрештою, всюди, де лише є присутність такого сотворіння, як людина, - усе зразу стає непрОстим.
Часто надмогильні сльози – це не лише прояв великого жалю, але й безмежних претензій:
Чому ти так рано (чи пізно) мене залишив?..
Чому не виконав усіх своїх обіцянок?..
Чому так мало ( або недостатньо) мені залишив?..
Таких «чому?» є рівно стільки, як і тих, хто когось оплакує.
Обминаючи цю делікатну тему, не бажаючи розгнівати когось чи накликати на себе негатив, ми стаємо співучасниками тієї самої байдужості, котра вбиває і особу, і суспільство, і людство.Бо дуже часто провина живих приводить до передчасної смерті інших; а відхід з життя – це одночасно урок для тих, хто залишився.
Бо дуже часто фізична смерть означає кінець страждань для самого померлого і для тих, кому його життя причиняло страждання; а часом смерть однієї людини стає початком страждань для інших.
А що робити тим, кому підходять нещодавно сказані (не пригадую ким) слова про В.Путіна: «Як це жити, знаючи, що мільйони людей чекають твоєї смерті»?
А що робити тим, після смерті яких тисячі людей, якщо й не радісно, але з полегшенням видихають: «Так йому і треба»?
Як ви здогадась, мова йде про епопею смертей в Україні, які вже встигли охрестити і «кара Господня», і «відстріл українофобів», і «табір біло-голубих відходить у небо», «водойми тягнуть «регіоналів» на дно»…
Для когось вони виглядають дивними, а для когось – цілком закономірними…
Звичайно, окремо від усіх у цьому списку загибель 33-річного Віктора Януковича.
Якби смерть була іншою, навіть у звичайному ДТП, то завжди залишались би можливості звинуватити КОГОСЬ у навмисному вбивстві. А так…
Одержимий страхом за власне життя, оточений сотнями охоронців Янукович-старший, певне, й в страшному сні не передбачив би, що оберігати треба не самого себе. Як і те, що вчасна втеча з вдало вивезеними багатствами не буде гарантією спокійної старості…
Це не зловтішання чужим горем.
Це констатація відомих фактів, про які так сильно не хочеться думати. Особливо, коли «купаєшся в шоколаді» й від розчерку пера твоєї ручки залежить доля фактично кожної людини в цілій країні.
Це нагадування, що вислів «за все у цьому житті доведеться сплатити» - не просто красиві слова, це аксіома життя. Як і те, що «чим більше отримуєш за життя можливостей, тим більше з тебе питатимуть згодом».
Жодна емоція цього світу не залишається непоміченою Небесами.
У це можна не вірити.
Про це можна не думати.
Але так само, як незнання законів не звільняє від кримінальної відповідальності, невіра в дію Вселенського Закону не дає змоги сховатися від його Рішення.
Про це треба говорити.
Про це треба нагадувати.
Кожен із нас, живих, відповідальний за себе і власних дітей. Наші вчинки сьогодні – це завтрашній день синів і доньок.
Хто знає ці правила, то навіть отримавши гіркий урок від долі й втративши дорогу йому людину, ніколи не опускається до прокльонів і погроз.
Прикладом високої моральної гідності є відповідь в інтерв’ю газеті «Високий Замок» (м. Львів, 12-18. 03.2015 р.) матері Кузьми Скрябіна, коли її запитали про можливість улаштування навмисного замаху на його життя: «Не молоковоз вбив Андрія, а людська байдужість – на місці, де загинув Андрій, тільки за цю зиму було 16 ДТП! (…) ВОРОГУ НЕ ПОБАЖАЮ того, що пережила, НАВІТЬ Путіну, цьому сатані…»
І прикладом повної протилежності стали слова матері розстріляного Олеся Бузини: « Я ПРОКЛИНАЮ. Я прошу Бога, щоб до 20-го коліна весь рід хоронив дітей…» - на які соцмережі «відповіли»: «Для начала надо было привить любовь своего сына к Родине! Тогда не было бы за что проклинать», «А чому не просила у Бога розуму для цього зрадника?», «Справді віруючий не проклинатиме», «Надо было следить за своим мальчиком», «Вона прокляла ФСБ?»…
Як часто говорили в СРСР: «два світи – дві долі».
Дві жінки, дві матері - два сини, два громадянина…
«Діти були б кращі, якби батьки були інші», - стверджує Роман Рудий і додає: «Не вкладеш власних думок у голови своїх дітей, не розчистивши для них місце власним прикладом».
Хтось із читачів зауважить: навіть, якщо смерть людини – це урок для оточуючих, то ж вмирають не лише зрадники і вороги, і, видається, що вони вмирають навіть значно рідше.
Смерть, як і будь-яка з форм людського страждання, - це один з проявів любові Бога до нас, яку, очевидно збагнути і сприйняти найважче, навіть не дивлячись на особистий приклад Ісуса Христа.
Так, Бог – це любов. Але Божа любов – це не вседозволеність.
Давайте відповідати чесно: чи був би спротив українців у протистоянні російській загрозі окупації, якби не було ТИХ, хто став Небесною сотнею?
Але чи вистачило б одних емоцій відплати за смерть Героїв, якби не ці, інші смерті, котрі виглядають підтвердженням існування вселенської Божої Справедливості, за яку все-таки варто боротися?
Смерть – це вищий пілотаж філософії буття.
Дуже часто мертвим є життя безлічі з нас, і фізична смерть - лише формальна констатація цього факту.
Але й дуже часто саме фізична смерть робить людей безсмертними.
Серед числа котрих опинитися – свідомий вибір кожного.
А ще - це колосальна відповідальність ближнього, бо «є помилки, що ставлять крапку» (Р. Рудий) не лише у власному житті…