Замовні рейтинги або імітація прозорості
22 жовтня 2015, 17:11
Часто люди піддаються конформізму. Тиск із боку більшості зумовлює відсутність власних поглядів. Особливо часто це відбувається під час виборів. Політолог Олександр Солонько розповів про виборчі рейтинги як прихований спосіб агітації та про те, хто використовує такі методи задля своєї перемоги.
Думати, аналізувати та висловлювати власну думку, значить брати на себе певну відповідальність за свої слова та переконання. Більша частина людей не має бажання чи то підсвідомо боїться таких дій, тому прислухається до інших. Набагато легше, коли все вже вирішено до нас і за нас – згубний залишок совкового патерналізму.
У першу чергу, це влаштовує владу та представників впливових фінансово-політичних груп, які мають достатній ресурс для того, щоб маніпулювати громадською думкою.
Незважаючи на це, політолог Олександр Солонько зауважив, що рейтинги хоч і можуть певною мірою маніпулювати, але не можуть формувати громадську думку. Вони працюють як частина комплексу заходів. Їх завдання більш складне, якщо мова йде про нову політичну силу чи ідею.
"Так, вони можуть слугувати таким собі штучним індикатором динаміки росту підтримки партії або ідеї. Таким чином людям нав'язують тезу про суспільну легітимацію політсили або якоїсь тези. Очевидно, що є намагання грубого нав'язування штучних рейтингів, але це менш ефективно. Разом з тим, така практика зараз присутня і не залежно від результату, нею зловживають".
На запитання, якій політсилі все ж допоможуть ці липові рейтинги у цьогорічних виборах, Солонько відповів:
"З одного боку складно говорити про результат для замовників. Проте, зважаючи на кількість виборців, які не визначилися, певні коригування результатів можливі. Найяскравіший та найочевидніший приклад партії з рейтингами, такого типу, це партія "Рух за реформи". Загалом, це вписується в агресивну кампанію, яка запам'ятається своїм марнотратством. Досить незграбно такі речі роблять представники партії "Солідарність". Наприклад, так звана група Третьякова, яка намагається потрапити в Київраду, в своїй агітації публікує рейтинги сумнівного походження, при чому окремо по конкретних округах і кожного тижня різні, з величезною різницею із попередніми. Це очевидна маніпуляція".
Звісно, соціологія, як і більшість інших наукоємних сфер, не може існувати без тіньової грошової підтримки. Виграє той, у кого більше грошей. Той, хто здатен підкупити соціологічні установи задля вищого рейтингу, створити масштабну рекламу та одягнути маску чесності на обличчя.
Все-таки найдорожча частина прозорих виборів – імітація їх прозорості.